Sunday 28 April 2013

Benar Ke PR Akan Ke Putrajaya?

Rajah 1.0


 PRU.TIGABELAS baru sahaja kembali dari DUN Chembong dan kawasan-kawasan seangkatannya, Rembau dalam siri lawatan pemantauan dan kajian rambang. Sepanjang perjalanan ke beberapa kawasan rata-rata bendera BN berkibar megah diikuti beberapa papantanda besar yang memaparkan muka-muka pemimpin negara dan negeri. Sesekali terdapat barisan bendera dan papantanda PAS dan PR terpacak sana sini yang boleh dikira dengan jari.

Rasa sayu hati melihat keadaan ini.  PRU.TIGABELAS rasakan daerah NS sahaja yang mengalami masalah begini tetapi tidak, ia dialami hampir diseluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.  PRU.TIGABELAS mendapat maklum balas daripada sahabat-sahabat di sana yang sering membuat laporan samada melalui SMS atau FBook. Sahabat-sahabat  PRU.TIGABELAS ramai yang menetap di Sabah dan Sarawak. Kawan-kawan semasa bertugas di sana 10 tahun dahulu.

  PRU.TIGABELAS mendapat laporan daripada pengurusan parti PR bahawa bendera dan banner yang di bentangkan perlu mendapat kelulusan dan kebenaran Majlis-Majlis perbandaran dan daerah. Untuk itu PR tidak mendapat sokongan dan sambutan akan kelulusan yang dipohon.

BN tidak menjadi masalah untuk berbuat demikian kerana sebahagian atau banyak kawasan-kawasan yang dipasang bendera dan banner BN tidak memiliki surat kebenaran. Sikap double standart ini telah lama diamalkan oleh pemerintah BN. Pihak PR tidak berkecil hati tetapi merasa kecewa dengan sikap Pentadbiran Tempatan yang memiliki "Talam Dua Muka".


Realitinya begitulah keadaan DOUBLE STANDART BN dalam mentadbir negara. 

 PRU.TIGABELAS membuat sedikit lagi penyelidikan melalui media sosial dan internet disamping berita-berita yang boleh membantu mendapatkan maklumat terkini Pilihan Raya terhangat kali ini.

Sebelum ini  PRU.TIGABELAS telah membuay kajian dan sampel yang diperolehi sebanyak 2,500 orang korensponden telah memberikan "feedback" seperti pada rajah 1.0. Kajian ini mendapati beberapa Negeri di Semenanjung telah memihak kepada PR dengan kadar 141 Parlimen dapat ditawan secara tipis. 

Dalam kajian ini semua kawasan parlimen menang dengan kadar yang tidak menjauhi 5%-10% sahaja dan sebahagiannya memiliki ralat yang agak tinggi. Ini berkemungkinan pengundi atas pagar masih belum membuat keputusan. Semasa laporan ini di keluarkan DS Najib masih berdolak dalih untuk membubarkan parlimen, rakyat tidak pasti akan kapasiti pembangkang menerajui negara tetapi keyakinan yang di terjemahkan melalui undian ini berdasarkan rawak berpihak di mana kajian dilakukan ditujukan kepada saluran 4,3, dsn sebahagian saluran 2.

Apabila UMCDES dari Umniversiti Malaya mengeluarkan hasil kajian profesionalnya pada umum, keputusan yang diperolehi tidak jauh lari dari kajian  PRU.TIGABELAS sebelum ini. Rata-rata PR akan memerintah pada pilihanraya kali ini.

 PRU.TIGABELAS mendapat salinan keputusan yang diterima secara grafik yang dikelolakan oleh JustUndi terhadap keputusan setiap negeri berdasarkan sokongan dua parti iaitu BN dan PR. Hasil keputusan yang diterima amat memeranjatkan  PRU.TIGABELAS kerana hampir semua negeri mendapat sokongan PR atau dengan lebih senang disebut PR memerintah setiap negeri berkenaan.

 PRU.TIGABELAS tidak berapa yakin kerana ia mungkin dimanipulasi atau mungkin ia diundi oleh orang yang sama seperti mana-mana ujian secara statistik. Tekaan  PRU.TIGABELAS melesset dimana ujian kajian ini adalah dilakukan secara adil dan telus.  PRU.TIGABELAS mendapat kesahihan ini melalui sumber yang dipercayaai dan sahabat-sahabat  PRU.TIGABELAS.

Walau apa pun keputusan, masa undian itu penentu utama. Bacaan ini tidak boleh digunapakai untuk membuatkan PR merasa lega dan tenang kerana pihak lawan sentiasa mencari jalan lain untuk menidakkan keputusan ini. Mungkin juga keputusan ini dijadikan kayu ukur untuk mereka bekerja keras di atas kelalaian kita (PR). Parti lawan akan menggunakan data dan bacaan ini untuk bergerak lebih agresif pada masa tersingkat ini.

Beberapa ukuran lain yang menyokong kajian ini adalah melalui ceramah di beberapa negeri dan tempat. Putrajaya contohnya, mendapat sambutan yang diluar jangkaan. Sebelum ini Putrajaya adalah kubu yang kukuh kepada UMNO malah untuk melakukan sesuatu oleh pihak PR juga amatlah sukar. Apa lagi untuk memintas pengundi di sana. Tetapi sejak kemasukkan Husam Musa ke Putrajaya bersama membawa keperibadiannya, membuatkan Ku Nan dan Tun Mahadir tidak kenyang makan dan tidak basah mandinya. Gelojak rakyat di Putrajaya membuatkan Tun Mahadir ikut turut serta berkempen di sini. Sambutannya dibantu oleh beberapa buah bas yang datang entah dari mana.

Di Johor, seperti di Gelang Patah dan kawasan-kawasan pengundi ramai rakyat Cina telah memecahkan tradisi sokongan mereka kepada DAP. Kini setiap kali ceramah dan perhimpunan di adakan di sana mendapat sambutan beribu-ribu orang mendengar mandat PR. 

Johor diukur sebagai kawasan kukuh pada UMNO. UMNO yang dilahirkan di sana mula goyah. Beberapa pemimpin UMNO mula bergolak dan huru hara apabila percaturan politik UMNO/BN kali ini memakan diri sendiri. Tidak perlu disebut kawasan Gelang Patah, malah kawasan Dato Shahrir Samad juga mula goyah dan tidak mendapat sokongan rakyat setiap kali ceramah. Petikan Malaysiakini hari ini menjelaskan:

Dalam suasana kempen yang hanya berbaki enam hari lagi, Pakatan Rakyat Johor dipercayai telahpun bertapak kukuh di hampir separuh daripada 11 kawasan parlimen yang disasarkannya di Johor dan kini bergerak dengan lebih agresif di enam lagi kawasan.

Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang berkata Pakatan masih perlu memastikan 10 kerusi dari Johor, Sabah dan Sarawak berada di tangannya untuk membolehkan gabungan parti itu membentuk kerajaan di Putrajaya.

Lima kerusi di Johor tersebut adalah Gelang Patah, Bakri, Kluang, Kulai dan Segamat, yang mengandungi antara 46 hingga 56 peratus majoriti pengundi Cina.

Selain Bakri, yang dimenangi Pakatan dalam pilihan raya umum 2008, empat kerusi lain menunjukkan ciri-ciri sama:

  • Peratusan pengundi Cina tinggi
  • Jumlah penduduk bandar kelas pertengahan yang besar
  • Kehadiran yang ramai di ceramah pembangkang sejak dua minggu lalu
  • Ditandingi pemimpin utama parti dengan kekuatan jentera yang besar
Formula Pakatan untuk memenangi kawasan ini adalah dengan meningkatkan sokongan Cina kepada lebih 75 peratus dan mengekalkan sokongan 25 hingga 30 peratus dari kalangan pengundi Melayu.

Sekiranya trend yang ditunjukkan ini berterusan sehingga akhir tempoh kempen, MCA mungkin akan tewas di tiga kerusi – Kulai, Bakri dan Kluang – daripada tujuh kerusi yang ditandinginya.
DAP pula mungkin menjadi parti pembangkang paling besar di Johor dengan empat kerusi parlimen diikuti PKR dengan satu kerusi.

PRU.TIGABELAS tidak tahu di mana silapnya. 

Statistik sebegini digunapakai untuk mengukur kedalaman pengundi satu-satu daerah. Ia membantu bacaan kajian secara ilmiah. 

No comments:

Post a Comment