Tuesday 26 February 2013

Bilalah Pembubaran Nak Diumum!!!!

Oleh : PRU.TIGABELAS.

PRU.TIGABELAS merasakan macam dah ke tahap "gaban" menunggu pengumuman pembubaran DUN dan PARLIMEN oleh PM. Setiap hari PRU.TIGABELAS membelek Internet, menyibak akhbar, SMS dan sebagainya jika-jika ada berita pengumuman. 

Semasa bersembang di kedai kopi PRU.TIGABELAS juga terdengar bisikan dan bualan tentang pengumuman PRU oleh Najib. Ada juga yang menyebut dan mengeluarkan kata-kata "PM ni masih fobia agaknya macam PRU12 dulu". Entahlah, bisik hati PRU.TIGABELAS mendengar berbagai keluhan dan bualan sepanjang menunggu PRU13 kali ini.

Sepanjang pilihanraya yang pernah PRU.TIGABELAS lalui, inilah PRU yang paling menakutkan, mendebarkan, malah kadang-kadang PRU kali ini  terasa ibarat penentu masa depan negara dan keluarga. PRU.TIGABELAS juga terkesan dengan perubahan gelombang rakyat kali ini.

Masuk kali ini sudah 4 kali PM memainkan rakyat. Daripada tahun lepas sehinggalah tahun ini rakyat dibiarkan meneka dalam kesamaran.

PM suka bermain-main dan meneka-neka. Suka mempermainkan rakyat. Jangan anggap rakyat ini seperti budak-budak. Seperti kata TG Nik Abdul Aziz pasal BR1M kepada Najib dan UMNO,

    JANGAN JADIKAN RAKYAT INI SEPERTI HAIWAN.

Rakyat bukan budak-budak atau haiwan tetapi jangan di"permacamkan". Contoh-contoh lain banyak boleh disenaraikan di sini. Contohnya:

         "Kak ROSMAH tu rambut mengerbang macam Singa". PRU.TIGABELAS tak mengatakan Kak Rosmah seperti seekor Haiwan Singa tetapi macam  sahaja. Kalau orang lain pandang mungkin macam Mak Limah Balik Rumah atau sebagainya. Itu kata orang yang mengatakan atau diri sendiri me"macam"kan diri menjadi Singa itu. maka jangan meniru atau membuatkan orang macam di"macamkan" itu. Itu contoh sahaja. Kalau terasa lagi elok".

            Sebenarnya rakyat sudah mula mengamok dan bertambah marah dengan tabiat dan perangai Tok Najib ni. Apa yang ditunggu tak pulak PRU.TIGABELAS arif. Orang kata tidak nampak perubahan lagi atau laporan daripada SB-SB UMNO tidak menyebelahi Tok Najib. Rakyat tidak penting buat Tok Najib buat masa ini. Usaha mencapai kemenangan harus dicari. Apa jalan sekali pun harus diterokai. Puak-puak orang suruhan masih berkeliaran di seluruh negara mencari ruang kesilapan Pakatan Rakyat agar dijadikan modal Pilihanraya.

       Teringat PRU.TIGABELAS pada beberapa pemilihan dalam undian yang dilakukan UMNO sebelum ini. Tengku Razali Hamzah mencapai kemenangan dalam pemilihan President dahulu kalah disebabkan sabotaj Tun Dr. Mahathir menggunakan Tengkolok yang dipakai Tengku Razali Hamzah (KULI). Kelantan diistihar darurat pada awal 70 an disebabkan UMNO kalah di sana. Ini kerja Mahathir yang merancang untuk kemenangan secara rampasan. Di Perak, terengganu dan di sabah juga. Kesemua ini di menangi oleh UMNO kerana menggunakan saluran bukan demokrasi atau tidak secara jujur. UMNO terpaksa membelakangi undang-undang agar cita-cita tercapai.

UMNO boleh buat apa sahaja, janji menang.

          Kelewatan mengadakan pilihanraya adalah paling buruk pada PRU13 ini. PRU.TIGABELAS merasakan ada sesuatu yang tidak kena kepada UMNO dan Tok Najib. Kalau tidak ada sesuatu tidak akan berlaku sesuatu. Sebab dan musabab itu menjadi fitrah kehidupam. Mungkin Tok Najib telah dapat menghidu kekalahan BN dalam pilihanraya kali ini.  Kalah bererti undur.  Kalah bererti nasib yang buruk akan melanda dirinya, keluarganya, UMNO dan nasib sebahagian pimpinan UMNO.  Mungkin Tok Najib tidak dapat ruang sesuai untuk pembubaran. Laporan SB-SB dan informer menyebabkan tarikh pembubaran dibantalkan serta merta. Bahaya jika diteruskan. Walaupun diteruskan tidak akan mengubah apa-apa, tetapi Tok Najib berusaha mencari jalan lain untuk menidakkan Pakatan Rakyat ke Puterajaya.

            Masa terlalu suntuk. Tok Najib tidak ada masa lagi untuk berfikir sendirian. Seperti biasa dia memerlukan bantuan berbagai sudut sebagai pendapat.

                Tetapi masalah besar timbul di sini, SB SB dan informer sudah merasa letih dengan tugasnya. Besar kemungkinan letih kerana kerja semakin bertambah selagi pilihanraya tidak diadakan. Sebab itu sebahagian informer menyalurkan maklumat kepada PR untuk dilakukan provokasi secara "reverse mental" agar Tok Najib membubarkan parlimen dengan lebih cepat. Tetapi masih lagi gagal dan tidak mendapat respon dari To Najib.

           Apa lagi usaha dan anggapan yang ada kenapa belum dilakukan pembubaran? Pihak Pakatan Rakyat dan pengkaji akademik terlalu banyak membuat andaian dan tafsiran bila pilihanraya akan diumumkan. Ada yang mengatakan selepas Haji, ada yang menjangkakan 21hb Feb, ada yang mengatakan terbubar sendiri dan ada juga mengatakan selepas LIMA nanti.  Malah ada yang berani mengatakan Rosmah mansor sahaja yang ada jawapannya.

          PRU.TIGABELAS mentafsirkan minggu depan aje, Mac 2013. Tarikh terawal bagi negeri pembubaran automatik iaitu NS dan beberapa negeri berhampiran tarikhnya. Entahlah PRU.TIGABELAS pun main agak-agak walaupun maklumat ini dari informer orang UMNO terdekat yang PRU.TIGABELAS perolehi semalam.


No comments:

Post a Comment